Överspänd Bäckenbotten – muskulatur som har svårt att slappna av

Mary-Lou är lärare på Lic. Personlig tränare utbildning och då hon inte undervisar på The Academy så arbetar hon som leg naprapat på Hela Kvinnans Klinik (HKK) där fokus är på hela kvinnan, hela livet.

Mary-Lou Richards

Vi har alla hört att knipa är bra, vi kan aldrig knipa tillräckligt mycket eller tillräckligt ofta. Men är det så? Ska vi alltid knipa och därmed konstant träna våra bäckenbottensmusklerna? Är det bra att spänna magen?

Bäckenbottensmusklerna består av ben, muskler och bindväv. Tillsammans ska dessa olika delar skapa stöd åt våra bäckenorgan, ryggrad och bäcken samt främja sexual funktion, delta i tömning av urinblåsa och tarmen.

Dessa muskler behöver främst kunna slappna av och koordineras med urin och anal sfinktrar. Därför kan svårighet att just slappna av eller konstant spänna musklerna leda till varierade symptom som kan påverka ex tömning av urinblåsan och tarmen samt sexuell dysfunktion ( Recognition and Management och the non-relaxing pelvic floor – Stephanie Faubion, Lynne Shuster, Adil Bharucha, 2011 )

Mary-Lou heter jag och arbetar på Hela Kvinnans Klinik i Stockholm. Vi arbetar utifrån 3 hörnstenar – undersökning – behandling – träning

Vi är idag 4 leg. Naprapater och 1 leg. Psykolog. 3 av oss på kliniken har vidareutbildat oss inom behandling och undersökning av bäckenbotten. Detta innebär att vi arbetar med muskulo-skeletala besvär runt bäckenet och bäckenbotten. Våra kollegor på andra kliniker muskeltestar och undersöker ex musklerna runt en axelled, vi undersöker och muskeltestar bäckenbottensmusklerna.

Jag tänkte berätta om ett smärttillstånd som vi möter ofta på kliniken utifrån min kliniska erfarenhet men även vad forskning säger, nämligen överspänd bäckenbotten eller hyperaktivitet av bäckenbottensmuskler.

Vad är definitionen av överspänd bäckenbotten eller hyperaktiv bäckenbotten? Australian Continence Society skrive följande:

“ A hypertonic pelvic floor occurs when the muscles in the pelvic floor become too tense and are unable to relax. “

Orsaken till att musklerna kan ha svårt att slappna av är många:

1. Gynekologiska ingrepp oftast då det blir flera som vid ex IVF kan påverka tonus i dessa muskler.

2. Hög nivå av stress, ångest eller oro.

3. Trauma ex förlossningstrauma eller annan fysisk eller psykisk trauma. Trauma kan även innebära ex övergrepp. När det gäller sexuella övergrepp ska dessa klienter hänvisas till en leg psykolog.

4. Förlossningsskador där det dels kan bildas ärrvävnad men även att smärtan som kan uppstå pga skadan kan påverka musklerna som spänns i försvar.

5. Smärttillstånd i ex bäckenet, underlivet såsom vid smärtsam samlag, vulvodynia eller vaginism kan

påverka

6. I ex träningssammanhang eller idrotter som innebär att man spänner magen mycket; gymnastik, tung styrketräning, yoga

Självklart får inte alla som spänner magen mycket eller kniper mycket ett bäckenbotten som har svårt att slappna av. Som med alla dysfunktioner – beror det på….

Symptom

Det kan finnas flera symptom samtidigt men även bara någon enstaka:

– Smärta vid samlag

– svårt att tömma urinblåsan /tarmen

Klienter beskriver att de får ta i för att tömma urinblåsan

– smärta i magen som liknar menssmärta

– höft/ljumsksmärta

– smärta i svanskotan

– urininkontinens

Pga att musklerna är spända kommer de att påverka funktionen att kunna hålla tätt.

– smärta vid tömning av urinblåsan

Nummer 1 är att få en undersökning och bedömning av musklerna i bäckenbotten men även av bäckenet, höftlederna och kroppen som en helhet.

Det finns leg fyisoterapeuter som är inriktade på kvinnors hälsa och leg naprapater ( idag endast 6st i hela Sverige ) som har vidareutbildning inom undersökning och behandling av bäckenbotten.

Strategier kan innebära

– behandling av musklerna i bäckenbotten som utförs oftast vaginalt men kan även göras externt vid kraftiga smärttillstånd eller där ; triggerpunktsbehandling, behandling av ärrvävnad. Manuell behandling av strukturer runt bäckenbotten ex sätesmusklerna, magen men även undersökning av käkledsmusklerna, fötterna…kroppen är en funktionell enhet. Frågan är “ vad driver problematiken? “

– Avslappningsövningar av bäckenbotten och höftlederna – Implementera andningsövningar i träning
– dilator för bäckenbottensmusklerna
– stärkande träning för övriga kroppen.

Sist, oftast kan det vara bra att ej knipträna om man misstänker att dessa muskler är spända. Vi ska även vara försiktiga med att spänna magen då det kan påverka samverkan mellan diafragman och

bäckenbotten.


Och…även män kan drabbas…

Bakgrund: Leg. Naprapat, certifierad mammamage-tränare, driver kliniken Hela kvinnans klinik för kvinnors hälsa genom hela livet och har tävlat i simning, basket, volleyboll och friidrott.

Utbildar i: Lic. Personlig tränare

Är du intresserad av att utbilda dig till Lic. Personlig Tränare?

Dela detta: