Fokus på hela kvinnan, hela livet

Fokus är på hela kvinnan, hela livet!

Mary-Lou Richards Nilsson

Mitt namn är Mary-Lou och då jag inte undervisar på The Academy så arbetar jag som leg naprapat på Hela Kvinnans Klinik (HKK) där fokus är på hela kvinnan, hela livet.

Vi arbetar utifrån tre hörnstenar:

1. Behandling
Naprapati, kiropraktik och massage

2. Undersökning
Ultraljudsundersökning av magen och bäckenbotten Biofeedback av bäckenbotten

3. Rehab/träning med fokus på återträning efter graviditet med mål att kunden ska kunna återgå till sin vanliga träning. Vi tränar även (främst) kvinnor i alla åldrar som vill komma igång med träning eller behöver hjälp med progression. Vår ambition är att främja fysisk aktivitet. Att kunna jobba utifrån sina förutsättningar.

Vi som arbetar på kliniken är leg naprapater, leg kiropraktor, leg läkare samt medicinsk massageterapeut som även är utbildad Medicinsk Tränare på The Academy.

Min bakgrund

Jag har alltid haft ett stort idrottsintresse – och som barn behov – av
rörelse. Jag har tävlat in simning, friidrott, basket och volleyboll. När vi flyttade till Sverige 1985 var det naturligt att försöka hitta en klubb att vara aktiv i. Började spela med Skuru IK då jag hade många klasskamrater som spelade där. Jag kom upp till juniorlandslaget men då satte mina fötter stopp. Med multipla stukningar och ej optimal rehab var det svårt att fortsätt med basket. Att fortsätta träna var ändå en självklarhet och därför blev det gym och det gäller än idag. Jag kombinerar styrketräning med löppass på gymmet och med åldern känns detta viktigare än någonsin!

 

Att kombinera träning med min roll som terapeut har alltid varit viktigt för mig. Med mitt stora intresse för träning känns det väldigt roligt att få utbilda framtidens personliga tränare på The Academy. Jag får äran att träffa deltagarna i Modul 1 redan första dagen på deras utbildning. Jag älskar frågorna, nyfikenheten, ifrågasättandet och glädjen som sprider sig snabbt i gruppen. Det finns en passion hos alla att skapa rörelseglädje. I rollen som utbildare och terapeut försöker jag ständigt fördjupa mig och vidareutbilda mig. Jag har nog världens bästa jobb!

 

Jag, tillsammans med mina kollegor på Hela Kvinnans Klinik, har en speciell inriktning som naprapater och kiropraktor. Vi har vidareutbildat oss i undersökning och behandling av bäckenbotten huvudsakligen i USA. Denna vidareutbildning ger oss den unika kunskapen att kunna undersöka musklerna i bäckenbotten båda vaginalt och rektalt, samt att kunna behandla dessa. Dysfunktioner i dessa muskler kan bero på olika saker och musklerna kan bli svaga och/eller spända.

Om musklerna

Bäckenbottenmusklerna ingår i vår “core“ och de arbetar tillsammans med magmusklerna, diafragman och djupa ryggmusklerna. De består av flera lager med tillhörande ligament och fascia.

 

Ska vi alltid knipträna?

Bäckenbottenmusklerna kan ibland behöva stärkas för att förbättra sin funktion t.ex. efter en förlossning. Men är knipträning för alla? Och ska man alltid knipträna? Svar: Nej. Musklerna kan även bli övertränade/spända/ ha svårt att slappna av. Det finns olika orsaker till detta, t.ex:

* För mycket knipträning. Precis som annan träning kan inte dessa muskler tränas hela tiden, t.ex. genom att knipa när du springer. Det skulle kunna jämföras med att du spänner ryggen eller fötterna när du springer. Dessutom ska bäckenbottensmusklerna arbeta automatisk precis som vår posturala muskler arbetar automatisk för att hålla oss upprätta.

* Trauma ex förlossning eller gynekologiska ingrepp * Smärtande samlag eller övergrepp

* Stress eller andra känslomässiga påfrestningar * Som en reaktion på smärta ex långvarig bäckensmärta.

* Överträning av magen/spänna magen.

I vår bedömning av en patient försöker vi alltid att skapa oss en helhetsbild av funktionen; att hitta den drivande orsaken till besvären.

 

Några av de symptom som man kan få av en spänd bäckenbotten

* smärta vid samlag
* svårt att tömma urinblåsan eller tarmen. Att tömma tarmen kan även göra ont vilket kan bidra till ökad spänning.
* ansträngningsinkontinens då spända muskler blir svaga med tiden. * smärta i svanskotan
* ljumsksmärta/ryggsmärta/bäckensmärta ( som kan även vara en bidragande orsak till en överspändhet. )

 

Att behandla

– egen behandling som kan innebära olika avslappningsövningar, egen behandling kan även ske med hjälp av en vaginal stav.

– Rörlighet höftlederna, som har en samverkan med bäckenbottensmusklerna.

– ev. sluta med knipträning. Sedan kan knipträning kanske behöva återupptas längre fram.

– behandling hos terapeut.

Vi på HKK har några av de få specialister (naprapat och kiropraktorer) som har vidareutbildning inom undersökning och behandling av bäckenbotten- musklerna. Så vitt jag vet är vi endast fem naprapater i Stockholm och två i Göteborg som har denna specifika vidareutbildning. Vår kiropraktor är nog den enda i Sverige med denna vidareutbildning.

 

Behandlingsstrategin är att undersöka bäckenbottensmusklerna och detta sker vaginalt (kan även undersökas rektalt vid ex besvär med svanskotan) för att kunna utvärdera spänningsgraden samt funktion av musklerna. Vi testar att patienten både kan kontrahera och även slappna av. Detta kan jämföras med att du muskeltestar t.ex. hamstrings eller gluteus maximus. Bäckenbottenmusklerna kan skilja sig på höger och vänster gällande ex förmågan att kontrahera. Vi undersöker sedan vidare bland annat bäckenet, ryggraden, höftleder (som har ett nära samarbete med bäckenbottenmusklerna). Även fötterna kan vara av intresse.


Kroppen är en funktionell enhet och inget arbetar solo i kroppen. Även kropp och själ hänger ihop. För oss som jobbar med träning, rehabilitering och hälsa är detta mycket viktigt att inse! Vi behöver även se till individen som vi har framför oss. Hur ser förutsättningar ut idag för träning, belastning? Vad 
har kunden för mål? Hur kan vi skapa optimala strategier för stöd och kraftutveckling?

Jag är otroligt tacksam att få arbeta med det jag gör, att ha så kunniga kollegor runt mig som jag kan bolla med och för förtroendet jag får av mina patienter. Att inhämta ny kunskap gör att att mitt arbete blir aldrig tråkigt. Man är aldrig fullärd.

 

Referenser

Biomechanics of the Pelvic Floor ( Lennox & Margot Damaser ) Evidence-Based Physical Therapy for The Pelvic Floor ( Kari Bö mfl )

Recognition and Management och Nonrelaxing Pelvic Floor Dysfunction ( Stephanie S. Faubion et al )

Continence Foundation of Australia

Recognising Myofascial Pelvic Pain in the Female Patient with Chronic Pelvic Pain. ( Elizabeth Anna Pastore PT, MA, COMT and Wendy B. Katzman, PT, DPTSc, OCS )

Bakgrund: Leg. Naprapat, certifierad mammamage-tränare, driver kliniken Hela kvinnans klinik för kvinnors hälsa genom hela livet och har tävlat i simning, basket, volleyboll och friidrott.

Utbildar i: Lic. Personlig tränare

Är du intresserad av att utbilda dig till Lic. Personlig Tränare?

Dela detta:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på email