Det betyder dock inte att alla han finner attraktiva känner likadant tillbaka.
Samma sak gäller för Personliga Tränare. Bara för att du är duktig och i bra form betyder det inte att alla är dina kunder.
Olika typer av kunder
Ofta kan man dela in kunder i tre kategorier:
- De som aldrig kommer att köpa PT-tjänster, oavsett vad.
- De som redan har en PT de är nöjda med och inte vill byta.
- Alla andra...
Det är just dessa "alla andra" vi måste fokusera på. Vi har alla sett annonser som riktar sig direkt till en specifik målgrupp och samtidigt exkluderar en annan. Och det kan vara ett klokt val att rikta sig tydligt mot en viss kundgrupp, även om det sker på bekostnad av en annan.
Det finns ett ordspråk som säger: "He who chases two rabbits catches none..." – och det stämmer faktiskt. Det är svårt att vara allt för alla. Som PT är det därför viktigt att veta vilken kundgrupp som är din. Vilka vill du faktiskt ha som kunder, och vad vill du arbeta med? Först när du vet det kan du anpassa ditt språk och din marknadsföring efter dem.
Kommunikation är nyckeln
Många av oss pratar på olika sätt med en tonåring jämfört med en 80-årig, respekterad dam. På samma sätt bör vi tänka kring våra kunder.
Du behöver kommunicera annorlunda med en kund som har kosmetiska mål än med en som tränar för att orka leka med sina barnbarn eller ta promenader med sin pensionerade fru. Bildval, ordval och den generella kommunikationen bör anpassas utifrån målgruppen.
Steg för din försäljning och marknadsföring
- Vad är du bra på? Vilken kundgrupp vill du arbeta med?
- Vilket "språk" talar din målgrupp? Vad vill de uppnå med sin träning?
- Tala rätt språk.
Det behöver kanske inte vara så komplicerat ändå? Kom ihåg att oavsett hur duktig du är, är det inte alla som vill "dejta" dig. Till och med Brad Pitt har säkert fått ett "nej tack".
Vill du bli personlig tränare? Läs mer och anmäl dig här.