Vi på The Academy känner oss så priviligierade och tacksamma över att ha utbildat flera tusen personliga tränare, och vi fortsätter att utbilda fler varje år. I denna artikel kommer jag att ge ett konkret tips om hur mina kollegor och jag på The Academy rekommenderar studenter att använda de tre magiska orden för att ge andra och sig själva en förståelse inom övnings- och rörelseanalys.
- Vad - Vilken övning ska vi utföra?
- Varför - Varför vill vi utföra just denna specifika övning?
- Hur - Visa hur vi vill att övningen ska utföras.
Med hjälp av dessa tre ord har vi möjligheten att förbättra oss själva, oavsett om det är för kunder vi coachar eller för oss själva. Detta rekommenderas att göra före varje övning. När vi använder dessa ord skiljer vi ofta mellan PT-hatten och fakta-hatten. Vad vi menar med det är att det finns en skillnad i hur vi beskriver övningen, särskilt beskrivningen av varför.
Vad
När det gäller vad, är det ganska "rakt på sak". Vi berättar för kunder eller oss själva vilken övning vi ska utföra. Så enkelt som “Nu ska vi utföra knäböj.." eller "Nästa övning vi ska utföra är bänkpress..".
Varför
Här skiljer vi mest tydligt mellan PT-hatten och fakta-hatten. Om vi tänker att vi har PT-hatten på, handlar det om att ge en enkel beskrivning av varför just denna övning är relevant utifrån kundens målsättning. Det kan vara att välja knäböj eftersom kunden vill öka styrkan i framsida och insida lår, samt sätesmuskulaturen. Eller vi kan säga "nästa övning på programmet är latsdrag så vi kan arbeta med övre delen av ryggen, eftersom vi arbetade med framsidan i föregående övning". Observera att med PT-hatten ger vi en enkel beskrivning till personer som inte behöver känna till latinska namn och tekniska termer, men samtidigt ge dem en trygghet i att övningen vi väljer har en mening.
Om vi tar av PT-hatten och sätter på fakta-hatten vill vi ha mer fokus på de latinska namnen på musklerna och tekniska termer. Detta sätt att uttrycka oss på är relevant i studiemiljön när vi ska lära oss kursinnehåll på ett praktiskt sätt eller öva inför en praktisk tentamen. Där vi tidigare talade om framsida och insida lår, använder vi nu latinska namn som quadriceps (bestående av rectus femoris, vastus lateralis, vastus intermedius och vastus medialis), adduktorer (särskilt adductor magnus) och gluteus maximus. Vi nämner också de rörelser som sker i aktiva leder under en rörelse. Till exempel; i knäböj är höft, knä och fotled aktiva leder och i bromsfasen (excentrisk fas - på väg ner) sker det en flexion i knä och höft, samt en dorsalflexion i fotleden. I arbetsfasen (koncentrisk fas - på väg upp) sker motsatsen, en plantarflektion i fotled, och extension i knä och höft.
Hur
Det sista vi kommer till är hur. Här visar och demonstrerar vi övningen. Med PT-hatten visar vi övningen och ger instruktioner för att kunden ska kunna utföra övningen så tekniskt optimalt som möjligt. Till exempel, i bänkpress kan vi nämna greppbredd, vinkel på armbågarna, skulderblad i kontakt med bänken, och kroppens placering i startposition. Med fakta-hatten gör vi också detsamma, men här fokuserar vi på att skaffa oss bra verktyg så att vi som tränare kan lära ut övningen på ett effektivt och bra sätt.